Przebieg zajęć

Uczestnicy pracują w zespołach dwuosobowych. Na zespół przypada jeden komputer i jeden zestaw klocków.

Zajęcia trwają dwie godziny zegarowe. Pozwala to uniknąć pośpiechu, którego wszyscy mamy stanowczo za dużo w różnych sytuacjach - w szkole, w pracy, w domu.

Zajęcia rozpoczynamy od krótkiej rozgrzewki matematycznej - ćwiczymy podstawowe działania arytmetyczne (każdy na swoim poziomie), poznajemy pewne zagadnienia z geometrii. Jeśli jest kilku uczestników na tym samym poziomie, to czasami rozgrywamy turnieje.

Drugim etapem jest ogólne wprowadzenie do tematu dnia. Budowane przez nas konstrukcje sa zazwyczaj modelami maszyn, urządzeń bądź przypominają zwierzęta. Celem wprowadzenia jest przedstawienie tego, co później będzie budowane.

Następnie każdy zespół buduje swoją konstrukcję. Jeżeli jest taka potrzeba, to w trakcie budowania robimy krótkie przerwy przeznaczone na omówienie istotnych szczegółów konstrukcyjnych.

Gdy konstrukcje są gotowe przychodzi czas na ich uruchomienie, czyli napisanie programów. Każdy zespół robi to sam z większą lub mniejszą pomocą prowadzącego.

Gotową i zaprogramowaną konstrukcją można się bawić, rozbudowywać ją mechanicznie bądź uzupełniać program o kolejne możliwości. W czasie, gdy się to dzieje zazwyczaj znienacka pojawiaja się Rodzice, którzy oglądają dzieła swoich dzieci, z zainteresowaniem słuchają opowieści o tym co to jest, do czego służy, jakie ma możliwości, jakie rozwiązania techniczne zostały użyte do skonstruowania oraz jakie trudności trzeba było pokonać aby osiągnąć taki efekt. Stanowi to dla wszystkich sygnał, że niestety zajęcia dobiegły końca! Trzeba jeszcze tylko rozmontować konstrukcje, poukładać klocki tak, żeby następni nie mieli trudności z ich odnajdywaniem i... do zobaczenia na kolejnych zajęciach.

Grupy wiekowe

W miarę możliwości (i przy uwzględnieniu opinii Rodziców) staramy się dostosowywać program do możliwości dzieci:

  • Klasy 0-1 - zestaw LEGO WeDo z oprogramowaniem WeDo
  • Klasy 2-3 - zestaw LEGO WeDo z programem Scratch
  • Od klasy 4 (oraz ci z klasy 3, którzy mają za sobą kurs WeDo) - LEGO Mindstorms

Tematy zajęć

Zajęcia prowadzimy na licencji RoboCAMP. Wykorzystujemy sprawdzone przez tę firmę materiały. Przykładową konstrukcję z pakietu ćwiczeń "City Camp" można zobaczyć tutaj:

A z pakietu "Safari Camp" - tutaj:

Półkolonie

Plan dnia półkolonii

Dzień na półkoloniach wygląda mniej więcej tak:

  • 9:00 Przygotowanie do zajęć
  • 9:30 Budowanie robotów
  • 10:00 Drugie śniadanie
  • 10:30 Budowanie robotów
  • 11:30 Zabawy na świeżym powietrzu
  • 13:15 Obiad
  • 14:00 Budowanie robotów
  • 15:30 Zabawa robotami - prezentacja osiągnięć rodzicom
  • 16:00 Koniec zajęć
  • W ostatnim dniu turnusu (piątek) zapraszamy Rodziców oraz wszelkich krewnych-i-znajomych Królika na prezentację osiągnięć i wspólną imprezę od 16 do ostatniego gościa
  • Dodatkowa (niewliczona w cenę turnusu) opieka jest możliwa do 8:00 do 9:00 i od 16:00 do 18:00, a nawet dłużej.

Oczywiście to plan jest dla nas, a nie my dla planu, więc w zależności od różnych czynników - wewnętrznych i zewnętrznych - może on podlegać modyfikacjom.

Staramy się o to, żeby dzieci dobrze się bawiły, więc jeżeli ktoś koniecznie musi się wybiegać w czasie, gdy inni budują, albo dokończyć swoją konstrukcję, gdy się bawią, to w miarę możliwości postaramy się na to pozwolić.